19 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

El Parc Natural del Montnegre

Text: Rutes Palau Robert - Generalitat de Catalunya

El Parc Natural del Montnegre i el Corredor gestiona els massissos litorals que s'extenen entre la riera d'Argentona i la boca de la Tordera, el riu del Montseny, a cavall del Maresme i del Vallès. Malgrat l'expansió de les àrees urbanitzades, les zones abruptes i muntanyoses conserven magnífics paisatges de bosc mediterrani amb alzinars, rouredes i castanyedes, grans masies i conreus que el parc procura de preservar en harmoniós equilibri. L'initerari descrit recorre en pujada les estribacions nordorientals del Montnegre, entre la vila de Tordera i l'antiga parróquia d'Hortsavinyà, baixa, després, a ran de costa fins a Pineda de Mar i retorna al punt d'origen per Malgrat de Mar i Palafolls, població de la qual es visita el seu castell.

Es pot arribar a Tordera per la carretera A-2 (km 681), per l'autopista AP-19 (sortida 24, a Palafolls) o per la carretera BV-5122, si s'hi va des de l'autopista AP-7 (sortida 10 a Hostalric). Un cop allà, cal situar-se a la plaça de la Concòrdia, sota mateix de l'església parroquial de Sant Esteve. Si es vol utilitzar el tren (RENFE), es pot baixar a Pineda de Mar o a Malgrat de Mar i fer el recorregut des d'aquests punts.

Malgrat de Mar   Tordera

DE TORDERA A HORTSAVINYÀ

Des de la plaça de la Concòrdia cal sortir per la carretera BV-5122 en direcció a l'AP-7 i Fogars de la Selva. Al cap de 0,80 km es pren una pista asfaltada que surt de l'esquerre de la carretera (indicadors d'Hortsavinyà i del Parc Natural). Se segueix la pista que, planerament, recorre la plana de Sant Esteve i Sant Ou, extesa als peus del Montnegre. Al km 4,55 hi ha una bifurcació. A l'esquerra, la pista asfaltada condueix a una urbanització; cal continuar per la dreta, per la pista de terra que creua el torrent de Sant Ou i guanya alçària de manera regular. Al km 7,45, una desviació a la dreta du a Roca-rossa; cal seguir recte per la pista que, ara, planeja durant un tram i després continua guanyant alçada. Se segueix la pista principal; al km 9,27 es deixa un trencall a la dreta, i al 9,59, un altre a l'esquerre. La pista descriu, després, un revolt pronunciat (km 10,50). S'és a la cota 500 m; es deixen dues desviacions a la dreta i se segueix, ara ja planerament, cap al sud. S'arriba, així, al coll de Palomeres; la desviació de la dreta du a Can Benet, a l'Esplai, a Sant Martí de Montnegre, a Calella i Sant Celoni. Cal seguir recte per, tot seguit, baixar a Hortsavinyà, on s'arriba al km 11,95. L'antiga parròquia d'Hortsavinyà reunia les masies del sector; presidint el magnífic indret hi ha l'esvelta església de Sant Llop i al voltant, l'escola rural d'Hortsavinyà I els edificis restaurats aprofitats pel Centre d'Informació del Parc Natural del Montnegre i el Corredor, obert dissabtes i festius.

Sant Pere del Riu

D'HORTSAVINYÀ A PINEDA DE MAR, MALGRAT DE MAR, PALAFOLLS I TORDERA

Pel trencall costerut del costat del Centre d'Informació, o bé retornant a la pista de l'entrada del recinte d'Hortsavinyà, es continua l'itinerari passant el collet del Vent; poc després es passa la senzilla ermita blanca de l'Erola i s'inicia un marcat descens fins al coll de Port (km 14,80, pista en estat irregular). Es continua per l'esquerre, recte, baixant pel mig del bosc frondós d'alzines i castanyers. Es deixa una desviació a la dreta (km 15,90) per on després es tornarà i s'arriba a Sant Miquel de Vallmanya (km 16,50); si se seguís baixant, es faria cap a Tordera tot resseguint els senyals del sender de gran recorregut GR-92 (marques blanques i vermelles). Després de la visita es desfà el camí fins a la bifurcació mencionada anteriorment, que ara es pren cap a l'esquerre, seguint recte. Pel mig del bosc d'alzines s'arriba, al km 18,76, al coll dels Quatre Camins.

Castell de Palafolls

Es continua recte, pel camí de l'esquerre, en direcció sudest, primer planerament, després en baixada, cap a Sant Pere del Riu, on s'arriba al km 21,45. Després de visitar aquest bonic indret abocat sobre la vall de la riera de Pineda i l'autopista AP-19, es continua baixant per la pista que, un cop a la plana, arran de riera, creua l'autopista per sota (abans de passar-la, a mà dreta de la pista i a l'altra banda de la riera, hi ha les arcades de l'aqueducte romà de Can Cua). L'itinerari es dirigeix fins a Pineda de Mar, on s'entra al km 24,75. Pels carrers de la població cal dirigir-se a la platja creuant la via del tren (km 25,55). Arran de mar, pel passeig que voreja tota la costa, cal dirigir-se cap a l'esquerre fins a Malgrat de Mar (km 30,65). Sobre els edificis de la població destaca la magnífica església parroquial de Sant Nicolau de Bari. Es continua en la mateixa direcció; sobrepassades les platges de la població, entre els càmpings Els Plans de Mar i Els Pins (al km 33,15), s'ha de girar noranta graus a l'esquerre en direcció nordoest. Més amunt, al km 34,92, es creua la carretera BV-6001; enfront, a la dreta d'un edifici blanc, es pren una pista que du a la vila de Palafolls, als afores de la qual s'arriba en el km 35,76. Es passa la carretera B-882 i es continua per l'altra banda creuant la població en línia recta, fins al punt 36,90 km, on es gira a l'esquerre per la pista senyalitzada que condueix al turó del Castell. Una curta pujada du a les restes del que fou el magnífic castell de Palafolls (km 38,25), construït entre els segles XI-XVI i actualment en procés de restauració. Després de visitar-lo, cal seguir la pista en la mateixa direcció que es duia, cap a l'oest. S'entra en una urbanització; seguint sempre el carrer de més a la dreta, al punt km 38,75 es pren una pista que baixa de forma pronunciada cap al nord, travessa la plana i la riera de Reixac i desemboca en un polígon industrial dels afores de Tordera, al costat de la carretera A-2. A l'altra banda s'enllaça amb els carrers de la vila i s'arriba, pel centre de la població, al punt inicial de l'itinerari (km 42,20). Fi del recorregut.