20 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Els Camins de Ronda

Text: http://ca.costabrava.org

Els camins de ronda són una sèrie d'itineraris que voregen les cales de la Costa Brava i que en el passat eren utilitzats per contrabandistes i agents de vigilància. S'han recuperat com a rutes molt agradables de senderisme, ja que passen per alguns dels llocs més emblemàtics de la costa gironina i ofereixen boniques vistes de les cales. Sovint discorren entre pins i no falten, esporàdicament, torres de vigilància.

La xarxa de camins que més s'han recuperat i senyalitzat a la comarca del Baix Empordà és la que enllaça els barris mariners i les cales dels municipis de Begur i Palafrugell, diferents llocs de Palamós i Platja d'Aro, i tota la part de costa que va de s'Agaró a Sant Feliu de Guíxols.

TURISME

Palafrugell és una població important que mereix una visita. Aquí va néixer l'escriptor Josep Pla. Per la seva banda, el mercat de Palafrugell és un dels més concorreguts de la província, amb nombrosos llocs en què els pagesos ofereixen les riques verdures i fruites de la zona, i amb un important mercat del peix.

A Calella val la pena visitar el Jardí Botànic de Cap Roig, escoltar havaneres i prendre un cafè cremat en alguna de les tavernes.

ENTORN

Sant Sebastià és un enclavament situat a 178 metres d'altitud i habitat des d'antic, com ho demostren les restes del poblat ibèric de Sant Sebastià de la Guarda, que es troben en el mateix cim del turó.

Al segle XV es va construir aquí una torre de vigilància, i al segle XVIII, responent al creixent culte de la zona, es van aixecar l'ermita i l'hostatgeria, que actualment s'ha reconvertit en un hotel de quatre estrelles. El far data de 1857 i és, encara avui, un dels més potents de la Mediterrània.

LA RUTA

La ruta es pot iniciar en qualsevol lloc del municipi de Calella, des del seu extrem més meridional, el Cap Roig.

Venint de Palafrugell per l'autovia, en arribar a la rotonda que ens porta a Llafranc a l'esquerra i a Calella a la dreta, seguim el camí recte, de baixada. Es tracta del passeig de la Torre, que no té sortida i que desemboca en una plaça on podem deixar el cotxe.

A la dreta de l'hotel, en una petita carreró, on trobem un pal de senyalització que ens indica que som al GR 92 i al camí de ronda.

Se segueix el camí de ronda fins arribar a Llafranc (una mitja hora). Aquí, a la plaça Marinada accedim a les escales de Garbí, passant per davant del petit hotel Casa Mar.

L'itinerari continua pel passeig de Cipsela seguint la badia de Llafranc fins al final, on trobem el Club Nàutic, que tanca el passeig. A l'esquerra, unes escales marcades com a GR ens porten cap al camí de pujada al far de Sant Sebastià, un carrer asfaltat vorejada de boniques cases i des d'on es gaudeixen unes magnífiques vistes. En mitja hora més arribem a un gran mirador i al far.Uns metres més enllà s'obre l'esplanada de l'hostatgeria, on hi ha un pàrquing.

Diferents miradors rodegen l'edifici de l'hotel, l'ermita i la torre de vigilància. Al cim del turó trobem les restes del poblat ibèric de Sant Sebastià de la Guarda.

Des del poblat ibèric podem seguir el GR 92, que ens porta a cala Pedrosa i a la badia de Tamariu, una altra de les cales de Palafrugell.
També és possible, seguint un sender local, anar de Sant Sebastià a Palafrugell (itinerari d'uns 4 km), i des d'aquí tornar a Calella, amb la qual cosa la ruta es converteix en circular.