25 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Els Tres Monts

Text: http://www.els3monts.cat

Els 3 monts és un itinerari que podem considerar de baixa muntanya, poc tècnic, que transcorre a 45 minuts de Barcelona, entre els parcs naturals del Montseny, Sant Llorenç del Munt i l’Obac, i Montserrat, i que permet als amants del senderisme endinsar-se per racons desconeguts i arribar fins a punts emblemàtics de la Catalunya prelitoral.

Començant pel Parc Natural del Montseny, declarat Reserva de la Biosfera per la Unesco l’any 1978, amb el seu mosaic de paisatges i la petjada cultural que l’home hi ha deixat i que ha inspirat artistes, intel·lectuals i científics, el senderista passa a l’abrupte i salvatge Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, un entorn carregat de mites i llegendes, per acabar a la muntanya de Montserrat, símbol cultural i espiritual català.

ETAPA MONTSERRAT - MONISTROL DE MONTSERRAT

A la sortida de Monistrol de Montserrat, l'itinerari els 3 monts coincideix amb el traçat del GR 5. Al cap d'1,5 km, s'abandona la coincidència amb el GR 5 i s'opta per la coincidència amb la seva variant GR 96. Posteriorment, en un paratge situat entre el turó de Mullapans i el Pla de les Bruixes, tornem a recuperar la coincidència amb el GR 5 principal en la pujada final fins a l'esplanada del monestir. Sens dubte, ens trobem davant d'una de les ascensions més inoblidables de les muntanyes de Catalunya.

Una etapa curta però de contínua ascensió. Les dents serrades de la muntanya de Montserrat leviten directament sobre els nostres caps. Al llarg de l'ascensió anem reconeixent successivament les formes del Cavall Bernat, el Serrat de les Barretines, el Serrat del Vent, el Montgròs... ¿Hi ha cap cim mediterrani de més espectacularitat, de més venerabilitat que aquest? Montserrat, sens dubte, és la muntanya sagrada per excel·lència.

Després de Monistrol, el primer descans en la pujada tindrà lloc a Can Basqueta. Pel que fa a la Drecera dels Tres Quarts, suposa un fort tram de dràstica pujada. Entre la Maçanera i el Pla de les Bruixes, el recorregut manté la cota d'altitud i es torna més suau, en paral·lel al traçat del ferrocarril de muntanya entre Monistrol i el monestir, uns 400 m per sota. Entre el coll de les Baranes i l'esplanada del monestir, la pujada torna a fer-se accentuada. Passem pel costat de les estacions de l'Aeri de Montserrat, del ferrocarril de muntanya i dels funiculars de Sant Joan i de la Santa Cova. Ens trobem al cor tradicional de Catalunya i també al final de l'itinerari els 3 monts, des del Montseny fins a Sant Llorenç del Munt i Montserrat: sens dubte, un dels millors recorreguts per les muntanyes de l'entorn mediterrani.

ETAPA MONISTROL DE MONTSERRAT - MURA

La sortida de Mura resulta deliciosa. Per un sender per a vianants paral•lel a la riera local de Nespres, arribem a un paratge d'antics molins d'aigua. A l'altre costat de la riera, el sender puja fins al paratge de la Creu de la Vila, camí del Puig de la Balma. Aquest lloc ofereix la possibilitat d'un allotjament ecoturístic especial, emplaçat en una antiga masia construïda a recer de la roca.

Entre el Puig de la Balma i la localitat de Rellinars, el recorregut s'endinsa en paratges especialment solitaris. Els boscos de pins mediterranis constitueixen l'essència del paisatge, un paisatge trencat que innerva successius traçats de torrenteres. Primer culminem l'anomenat collet Roig, després passem ben a prop del vèrtex del Puig Andreu (757 m) i finalment arribem al coll de la Creu dels Alls, punt intermedi en el recorregut Mura-Rellinars.

Des d'aquest últim punt arrenca un petit sender que s'endinsa a la vall del Torrent de l'Hort, per uns paisatges fragosos. Passem per davant de la masia de Matarrodona, que deixem a un costat, i des de la font dels Til·lers iniciem una dura pujada fins al coll de la Morella, on creuem el traçat de l'antic camí ral a Manresa. En plena baixada a Rellinars creuem un sector de cultius agrícoles tradicionals, entorn de la masia de Casajoana. L'església de Sant Pere i Sant Fermí i l'edifici de La Fàbrica ens assenyalen l'accés al nucli urbà de Rellinars.

Entre Rellinars i Monistrol de Montserrat l'itinerari els 3 monts resulta coincident amb el del GR 5 i enllaça dos sectors d'urbanització: el Planet i Can Prat. A més, travessa diverses vies de comunicació: l'autopista C-16, la via fèrria Barcelona-Manresa i l'autopista C-58. A la vora d'aquesta última, a l'altura de Can Prat, un desviament d'un parell de quilòmetres pot aproximar-nos, tanmateix, fins a un lloc amagat i sorprenent: el meandre de Castellbell, al riu Llobregat. L'arribada a Monistrol la farem ben segur admirats davant de la mítica muntanya imponent de Montserrat.