26 de Abril de 2024
  Inici          902 909 676 - 934 126 621        turisme@vegueries.com

Pel nostre territori - Rutes

Ruta del Parrissal, peixquera i Pantà de pena (Beseit)

Text: www.beceite.es

1. Parrissal

Ruta del Parrissal (Riu Matarranya)

A continuació es detallaran els tres trams a seguir per poder completar la Ruta del Parrissal, recorregut on poder gaudir d'una gran riquesa paisatgística al voltant del riu Matarranya:
ACCÉS (6 km de camí asfaltat des de la població fins al paratge) A peu, en bici, en vehicle (regulació especial per Autocaravanes).
El recorregut el començarem des de la plaça de l'Ermita de Santa Anna, on ja ens va indicant cap al Parrissal.
Un cop travessada la població accedirem cap al paratge natural per un camí asfaltat, estret i sense voral. Aproximadament, a meitat de camí, a uns 3.5 km de Beseit, ens trobarem amb el Punt de Control, on indicarem al personal del control en què pàrquing decidirem deixar el vehicle:

• Aparcament nº2: Al mateix Punt de Control, que se situa a 3.5km de la població. En deixar aquí el vehicle, necessitem 40 minuts caminant fins al Pàrquing nº3, on se situa el paratge del Parrisal.

Cost d'aquest pàrquing: 4 € / cotxe, 4 € / autocaravana, 2 € / moto, 20 € / minibús.

• Aparcament nº3: A 6Km de la població. En aquest pàrquing es situa el berenador.

Cost d'aquest pàrquing: 8 € / cotxe, 3 € / moto.

PASSEIG (800 m de camí peatonal) A peu, en bici.

Ara caminant, seguirem durant 800 m. el camí sense asfaltar a l'altre costat de la cadena i que durant el qual anirem visitant les pintures rupestres de la Fenellassa i una ruta botànica.

RUTA del Parrissal (8 km. Aprox. 3 hores completa) A peu

Després d'aquests 800 m. visualitzem una passarel·la de fusta indicant-nos que des d'aquest punt es comença la ruta del Parrissal i que durant una hora i mitja anirem remuntant el riu Matarranya (bé travessant de pedra en pedra, per senders o passant per unes passarel·les de fusta per evitar el bany, ja que aquest està completament prohibit en tot el tram) fins arribar al punt final del recorregut, denominat Els Estrets del Parrissal i que correspon a un canó de 60 m d'alçada, 1,5 m d'amplada i 200 m de longitud. Un cop arribats a aquest punt, tornarem per on hem anat pujant.

2.- Peixquera

Ruta de la Peixquera (Riu Ulldemó)

És un bonic paisatge que ha conformat el riu Ulldemó fins a la confluència amb el riu Matarranya, molt a prop de la localitat de Beseit i que es troba protegit com a LIC dels Ports de Beseit.
Al llarg d'aquest itinerari podem gaudir de l'espai natural que forma el riu Ullmedó, conegut com La Pesquera.
Des de la part alta de Beseit agafem una pista, la qual seguirem al llarg de tot el nostre recorregut. Caminem per ella i anem passant per diferents granges i camps de cultiu. Al principi, el recorregut ho fem per la part alta de la vall i després d'una estona caminant, anem baixant cap al llit del riu, on hi ha unes gorgues ideals per donar-nos un bany.
Prosseguim el nostre recorregut per un paisatge cada vegada més abrupte amb parets de materials conglomerats i gresos. Quan la pista s'acaba (7,7km), l'excursió també, encara que des d'aquí podem acostar-nos a una petita cova o seguir explorant l'interessant barranc.

3.- Pantà de Pena

Ruta del Pantà de Pena (Riu Pena)

Construït el 1930, es tracta d'un dels embassaments més antics de la província de Terol. Es va construir una presa per estancar les aigües del riu Pena a la foz existent entre els termes de Valderrobres i Beseit, generant un pantà amb superfície de 129 hectàrees i 22 hm3 de volum. L'ús de les seves aigües és eminentment agrícola.
La pista forestal asfaltada de 3,5 km (Camí dels Olivars) arrenca des de la plaça on s'ubica l'ermita de Santa Anna. Abans d'arribar a l'embassament ens trobem amb una desviació que assenyala LA CAIXA (Recorregut PR), que és un promontori cuadriforme situat a sobre de la muntanya. Des de molts punts de la comarca pot contemplar la seva silueta.
Arribant a l'embassament ens trobem amb una cruïlla:

• Triant el camí de la dreta arribem fins a la presa i una pista asfaltada de 8 km ens porta fins a la població de Valderrobres.
  • Triant el camí de l'esquerra, començarem a visualitzar l'embassament amb la seva àrea recreativa. Prenent aquest camí anirem durant 2 quilòmetres, en cotxe, en bici, caminant ... sempre paral·lels al propi embassament fins arribar a la cua del mateix on ens trobarem amb un pont, tornant a trobar-nos amb un altre encreuament.
  • A mà dreta podem anar per pista forestal recomanada per a vehicles 4 × 4 cap Fuentespalda i Pena-roja de Tastavins, seguint el recorregut GR-8.
  • A mà esquerra arribarem, seguint un altre Recorregut PR, fins a l'ermita de Sant Miquel de Espinalva.