26 de Abril de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Ruta de Castellbò a Sant Joan de l'Erm

Text: www.gencat.cat

Excursió de baixada que connecta Sant Joan de l'Erm amb el poble de Castellbò pel recuperat camí vell.

Es pot contemplar una gran diversitat vegetal durant els més de mil metres de desnivell que acumula el descens, des dels avetars i pins negres del voltant de Sant Joan de l'Erm fins als roures i la vegetació de ribera de la part més baixa de la vall.

Església de Sant Iscle i Santa Victòria de Turbiàs

Cal visitar Castellbò, municipi més extens de l'Alt Urgell que fou un dels centres polítics més importants de la Catalunya medieval. Formà part del gran vescomtat de Castellbò, que s'estenia àmpliament pels territoris de l'Alt Urgell, el Pallars i les valls d'Andorra.
Cal contemplar la col·legiata de Castellbò, declarada Bé d'Interès Cultural. S'ha de tenir en compte que, per a la logística de l'itinerari, es necessiten dos vehicles, un a cada extrem del recorregut.

Dolmen a la collada del Pubill

Per arribar a Castellbò cal prendre la carretera N-260 i trencar al nord-oest, 3 km al sud de la Seu d'Urgell -a l'alçada de Montferrer-, per una carretera que, en 9 km, després de deixar un trencall a la dreta cap a Aravell, hi duu.
Un cop al poble, s'hi deixa un cotxe i es continua amb un altre vehicle per una carretera asfaltada que passa per Turbiàs (km 9,5) i arriba, al cap de 21 km, al refugi xalet de la Basseta, a Sant Joan de l'Erm, punt d'inici del recorregut.

Pont de Castellbò

• Se surt del refugi xalet de la Basseta travessant el prat en direcció sud-oest i es pren un camí que puja suaument pel mig del bosc tot deixant a l'esquerra una pista. Poc més endavant es creua una pista i se segueix pel camí entre avets.
  • S'arriba a una altra pista, que també es travessa seguint cap al sud-oest. Al km 0,89 es desemboca a una pista, que se segueix a l'esquerra.
  • Es creua un tallafocs i es continua per la pista en la mateixa direcció. Al km 2,64 es deixa una pista que ve per l'esquerra i es prossegueix recte fins al coll de Leix, on es pren un trencall que baixa a l'esquerra.
  • El camí surt a una pista, que es pren tot planejant cap al nord-est, per, als 250 m, deixar-ne una altra que arriba per la dreta. Es deixen desviacions secundàries.
  • Bifurcació. Es deixa una pista a la dreta i es continua per l'esquerra.
  • Es desemboca a una pista perpendicular més ampla: cal agafar-la a l'esquerra. Al cap de poc, en una clariana des d'on es gaudeix d'una bona vista panoràmica, cal abandonar-la per seguir per l'esquerra un mur de pedra que marxa cap al sud-oest. Si es continués per la pista s'arribaria a un dolmen reconvertit en cabana de pedra, a la collada del Pubill, que és un balcó natural al Cadí.
  • El camí surt a la carretera d'accés a Sant Joan de l'Erm. Cal baixar-hi uns metres fins a trencar a mà esquerra per un desviament que davalla fins a Turbiàs. Es passa per davant de l'església de Sant Iscle i Santa Victòria.
  • Més avall es pren un camí que descendeix per l'esquerra i s'endinsa al bosc tot prenent direcció nord-est.
  • Després d'una llarga baixada, ja per alzinar, es desemboca novament a una carretera, que es pren davallant cap al sud-est. Al km 11,11 cal deixar-la i prendre una pista de l'esquerra. Un cop passat el torrent, també caldrà abandonar-la per seguir per un camí de la dreta que, ja cap a llevant, baixa suaument cap a Castellbò.
  • Després de passar pel costat d'un antic columbari, des d'on es té una privilegiada vista sobre Castellbò, s'arriba a una pista, que s'agafa a la dreta en baixada. Al cap de pocs metres cal deixar-la i trencar a l'esquerra per un camí que descendeix i, en un parell de marradetes, s'enfila al poble.
  • Castellbò. Final del recorregut.

Es tracta d'una ruta per a fer a peu, amb una distància total de 12.6 km, un desnivell de 120 metres i una durada aproximada de 3 hores i 10 minuts. Està senyalitzada i el seu grau de dificultat és baix.

Castellbò

Font: Palau Robert. Centre d'informacció de Catalunya.