27 de Abril de 2024
  Inici          902 909 676 - 934 126 621        turisme@vegueries.com

Pel nostre territori - Rutes

Ruta del Pla de Corts i l'Estany de Montcortès

Text: www.senders.pallarssobira.cat -- www.20.gencat.cat - Wikipedia - www.lamalla.cat

RECORREGUT: Peramea-Cortscastell-Montcortès-Bretui-Masia d'Enjaume-Peramea

Aquesta Ruta, té una distància de 10'300 km amb un desnivell de 200 m, i una durada de 3 hores i 30 minuts.

És un Itinerari per a dur a terme a qualsevol època de l'any, malgrat que a l'estiu s'han d'evitar les hores de més calor. A l'estany de Montcortès, hi ha una àrea condicionada per a poder reposar, banyar-se i menjar.

Les bones condicions ambientals del pla de Corts, a cavall entre el clima prepirinenc i el pirinenc, han fet que aquest sigui un entorn força habitat des de l'antiguitat, com ho demostren les seves nombroses restes arqueològiques. L'excursió descobreix un grapat de petits i atractius pobles de la contrada i passa per l'Estany de Montornès, un peculiar exemple de llac d'origen tectònic que ha originat un indret de gran bellesa.

Es tracta d'un itinerari circular per fèrtil altiplà del Pla de Corts. Des de Peramea es puja a Cortscastell i Montornès a l'estany del qual ens podrem fer una remullada. La tornada a Peramea es fa passant per Betrui i la Masia d'Enjaume.

Es parteix de Peramea, on s'arriba des de Sort, prenent primer la N-260 en direcció a la Pobla de Segur i trencant desprès a la dreta, on abans de Gerri de la Sal per una carretera local.

Des de la plaça que hi ha a l'entrada del nucli antic de Peramea, se surt per la carretera en direcció sud-oest, cap a Betrui i Montcortès. Seguint la carretera es deixa a l'esquerra l'accès a Pujol (km 1,27 del recorregut). Més tard es deixa un desviament a l'esquerra (km, 1,63) cap a Cortscastell per on després es tornarà i se segueix recte.

Es passa pel costat de Bretui (km 5,25) i es continua fins a Montcortès de Pallars. En sortir d'aquest poble, es passa un collet, s'accedeix a l'estany de Montcortès, es deixa a la dreta la carretera asfaltada que duu a la Pobleta de Bellveí (km. 7,40) i es pren una pista a l'esquerra que voreja l'estany per la seva riba sud.

Quan la pista gira al nord, es troba una esplanada que serveix d'aparcament (km 7,95); vora l'estany hi ha una zona d'acampada, una font i un bar. S'agafa una pista que surt a mà esquerra en direcció sud. Als 75 m. es deixa un trencall a l'esquerra. Més enllà (km 8,60) es deixa una pista a l'esquerra i una altra a la dreta. Es deixa enrere una masia, el Mas del Clop (km 8,80). La pista gira cap al sud-est. S'entra en un bosc i la pista planeja amb tendència a baixar.

Al km. 9,68 es deixa un trencall que puja a mà dreta. La pista baixa decididament fins al km 10,34. Es gira bruscament al nord i es deixa una desviació a la dreta.

Seguint sempre la pista principal, al km 10,66 es deixa a l'esquerra l'accès a Can Pasqual; la pista gira a l'est i baixa suaument. Mig kilòmetre després gira al nord, passa el fons d'un torrent (km 11,45) i puja fins a passar les ruïnes d'un altre mas (km 12,37). La pista gira a l'est. Després d'una forta baixada es creua un rierol i s'arriba al petit nucli de Cortscastell (km 13,65) format per una esglèsia i un parell de masos. Des d'aquí es prossegueix el trajecte per una pista asfaltada que, després d'una pujada mantinguda, desemboca a la carretera de Peramea a Montcortès (km 14,67) des d'on es continua per la dreta en direcció est.

Als 16,30 km de recorregut s'entra a la plaça de Peramea, on s'acaba l'excursió.